ما كه گلابدان شما فردايي ها باشيم،‌قرار بود گاهگاهي پارازيت بيندازيم بر روي برخي خبرها. اين بار كس ديگري را دم دستمان پيدا نكرديم الا مديركل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد. ايشان البته به تازگي از تخت بيمارستان برخاسته‌اند. بنابراين ابتدا برايشان آرزوي شفاي عاجل مي‌كنيم و سپس براي اين كه هر چه زودتر احوالاتشان بهبود يابد و براي انبساط خاطرشان بر روي سخناني كه چندي پيش از ايشان نقل شد، كمي تا قسمتي پارازيت مي ريزيم. اين شما اهالي يزد فردا و اين هم پارازيت ما بر روي يك خبر. راستي نظر دادن كه يادتان نمي‌رود؟


مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد: هنر والای شعر از قدمت بسیاری برخوردار است


گلابدان: از كرامات شيخ ما اين است            شيره را خورد و گفت شيرين است!


مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه هنر والای شعر از قدمت بسیاری برخوردار بوده است، اظهار داشت: شعر در طی مسیر تاریخی حیات و رشد خود از تحولات و وقایع زیادی عبور کرد و با بهره مندی از آن خود را غنی ترو مستحکم تر نمود.
گلابدان:
از جمله اين تحولات و وقايع، بي‌توجهي بعضي حكومت‌هاي قديمي و بعضي مسئولان فعلي به شعر بوده كه شعر هم در كوران اين بي‌اعتنايي‌ها هي آبديده‌تر شد تا اين كه هنوز دارد با همه بي‌توجهي‌ها نفسي مي‌كشد!

محمود عالیشوندی طی نشستی با بیان این مطلب افزود: ظهور اسلام خود یکی از مهمترین این تحولات بود که شعر فارسی را از مضامین و لطایف بسیاری انباشت.

گلابدان:
نفرموديد در نشست با كي؟ با خبرنگارها؟ با مسئولان؟ با صاحبان صنايع؟ با اعضاي هيئت تكواندو؟ شك ندارم كه اين نشست با حضور شاعران نبوده!

وی ادامه داد: وقایع معاصر چون انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیز شعر فارسی را به تکاپوی مضاعف واداشت.

گلابدان:
انقلاب مشروطه از وقايع معاصر بوده؟ كي اتفاق افتاد كه ما نفهميديم؟ راستي خوب شد اين وقايع كه گفتيد اتفاق افتاد و شعر فارسي به تكاپوي مضاعف واداشته شد وگرنه در پيچ و خم اداري دستگاه عريض و طويل ارشاد، تا حالا حتما از نفس افتاده بود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد افزود: در زمان کنونی شعر می تواند به بیان عالیترین احساسات و خالصانه‌ترین نیت‌های الهی بپردازد که در هویت و فرهنگ بسیج تبلور یافته است.

گلابدان:
فعلاً كه شاعران دارند در خلوت انزواي خودشان به بيان عالي‌ترين احساسات يعني احساس غربت و ناديده‌انگاشته شدن مي‌پردازند.

به باور عالیشوندی، جنگ تحمیلی به خوبی نشان داد که زبان رسمی و روزمره قادر نیست رشادتهایی را به نمایش گذارد که هر روز و هر لحظه از روح و اندیشه رزمندگان و بسیجیان نشأت می گرفت.

گلابدان:
همچنين زبان رسمي و روزمره قادر نيست به مسئولان محترم حالي كند كه دارد چه به روز شعر و شاعران استان مي‌آيد. فكر كنم حق با شماست. بايد شاعران اين مطلب را به زبان شعر بگويند تا اندكي تأثير كند.


وی گفت:شعر در عین اینکه وسیله مناسبی برای بیان و انتقال این مفاهیم به مردم هم نسل خود است می تواند نقش حافظه تاریخی یک ملت را بازی کند و مرجعی برای آیندگان باشد تا آنان نیز نادیده ها را از زبان شعر بشنوند.

گلابدان:
حافظه تاريخي ما خيلي چيزها مي‌گويد آقاي مديركل.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد سالهاست قرار است براي شعر آستيني بالا زده شود.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد يك تشكل درست و حسابي براي شاعران وجود ندارد.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد يك نشريه فرهنگي ادبي خاص شاعران وجود ندارد تا تراوشات ذهني خودشان را در آن انعكاس دهند.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد شاعران فقط براي حضور در محضر وزير معزز ارشاد و برخي بزرگان ديگر دعوتنامه‌اي براي ورود به يك مجمع دريافت مي‌كنند.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد از شاعراني كه در جشنواره‌هاي كشوري قد علم مي‌كنند و حائز مقام برتر مي‌شوند در استان هيچ تجليلي به‌عمل نمي‌آيد.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد چند سال است مي‌خواهند آلونكي به نام شوراي شعر استان راه بيندازند اما هنوز دارند دنبال سنگ و گچ و آجر و آهك و ديگر مصالحش مي‌گردند.

حافظه تاريخي ما مي‌گويد كسي كه عنوان متولي‌باشي شعر را در اداره كل ارشاد يدك مي‌كشد، نه تنها خودش اهل شعر و شاعري نيست بلكه هنوز كسي زبان گفتگو با اهالي شعر را خوب خوب به او ياد نداده است.

آقاي مديركل عزيز، مي‌خواهيد خدمتتان عارض شوم حافظه تاريخي ما چه چيزهاي ديگري مي‌گويد؟!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا